Information om behandling av personuppgifter
advokat24 är mån om den personliga integriteten och all behandling av personuppgifter sker i enlighet med gällande regler. Nedan beskrivs hur vi samlar in, behandlar och delar personuppgifter.
Personuppgifter som vi samlar in och behandlar
Vi samlar in och behandlar huvudsakligen följande personuppgifter:
- Personuppgifter för kontaktpersoner hos klienter, motparter eller andra intressenter med vilka vi kommunicerar i samband med att vi utför uppdrag, eller som vi behandlar när uppdraget förbereds eller administreras.
- Personuppgifter för kontaktpersoner hos potentiella klienter, andra rådgivare, universitet eller andra personer som vi önskar kommunicera med för att informera om våra tjänster.
- Personuppgifter för personer som söker anställning hos oss, eller som uttrycker intresse för våra tjänster.
Normalt föreligger ingen skyldighet att lämna personuppgifter till oss, men utan personuppgifter kan vi inte åta oss ett uppdrag eftersom vi då inte kan efterleva våra skyldigheter att t.ex. utföra jävs- och penningtvättskontroll.
Användande av personuppgifter
Vi behandlar personuppgifter som lämnas till oss eller som vi inhämtar i samband med uppdrag för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden och tillvarata våra klienters intressen, sköta administrationen i samband med de uppdrag vi åtar oss samt uppfylla sådana krav som ställs i lag samt Advokatsamfundets regler. Innan vi accepterar uppdrag måste vi utföra obligatoriska jävs- och penningtvättskontroller.
Personuppgifter kan också användas för klientanalyser, affärs- och metodutveckling, marknadsföring, marknadsanalys, statistik, rekrytering och riskhantering.
Grunden för vår behandling av personuppgifter är för att vi ska kunna:
- fullgöra vårt avtal med dig eller för att kunna vidta åtgärder innan avtal ingås
- fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar oss, eller
- uppfylla ett berättigat intresse där vi bedömt att det berättigade intresset väger tyngre än eventuella motstående intressen eller grundläggande rättigheter och friheter (intresseavvägning).
När vi behandlar personuppgifter i syfte att analysera och utveckla vår verksamhet och för marknadskommunikation, sker behandlingen på grundval av vårt berättigade intresse av att förbättra och att marknadsföra vår verksamhet.
Vem har tillgång till personuppgifterna?
Vi kommer inte att lämna ut personuppgifter till någon utanför advokatfirman förutom där:
(a) det överenskommits mellan oss och den vars personuppgifter vi behandlar,
(b) det inom ramen för ett visst uppdrag är nödvändigt för att vi ska kunna tillvarata våra klienters rättigheter och intressen,
(c) det är nödvändigt för att vi ska fullgöra lagstadgad skyldighet, efterkomma myndighetsbeslut, beslut av domstol, eller Advokatsamfundets regler,
(d) vi anlitar en extern tjänsteleverantör, som endast behandlar uppgifter för vår räkning och i enlighet med våra instruktioner; eller
(e) det annars är tillåtet enligt lag.
Hur länge sparas personuppgifterna?
Vi sparar inte personuppgifter längre än nödvändigt för ändamålet med behandlingen, om inte uppgifterna måste eller får sparas längre enligt lag.
Personuppgifter som behandlas inom ramen för ett uppdrag sparas i enlighet med den skyldighet som åvilar oss enligt Advokatsamfundets ”Vägledande regler om god advokatsed”, vilket innebär att personuppgifterna sparas under minst tio år från dagen för uppdragets slutförande, eller den längre tid som påkallas av uppdragets natur.
Den som inte längre vill få inbjudningar eller marknadsföringsutskick från oss kan avregistrera sig från sådana utskick genom att kontakta oss på info@advokat24.nu.
Dina rättigheter
Du har rätt att få veta vilka personuppgifter vi behandlar som rör dig, om inte detta hindras av den tystnadsplikt som gäller för advokater. Du har också rätt att begära att felaktiga eller ofullständiga personuppgifter rättas eller att vi raderar dessa personuppgifter. Du har vidare rätt att invända mot viss behandling av personuppgifter och begära att behandlingen av personuppgifter begränsas. Du har också rätt att få ut sådana personuppgifter som du tillhandahållit i ett maskinläsbart format och att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig.
Vänligen notera att ovannämnda rättigheter kan vara begränsade med hänvisning till den tystnadsplikt och arkiveringsskyldighet som gäller för advokater. En begränsning eller radering av personuppgifter kan också innebära att vi inte har möjlighet att fullfölja våra åtaganden.
Om du har invändningar eller synpunkter på hur vi behandlar dina personuppgifter kan du kontakta eller lämna in klagomål hos Datainspektionen, som är tillsynsmyndighet för vår personuppgiftsbehandling.
Vid frågor om vår behandling av personuppgifter är du välkommen att kontakta oss per e-post på info@advokat24.nu.